Connect with us

Politics

Europäische Kontroversen: Orbáns Programm für den ungarischen EU-Ratsvorsitz im Kreuzfeuer der Kritik

Published

on

Discussion on the Hungarian Council Presidency's Agenda with Prime Minister Orbán

Share this page:

On Wednesday, members of the parliament engaged in discussions with Prime Minister Viktor Orbán regarding Hungary's main objectives for its six-month term as the EU Council President, which commenced on July 1st.

Roberta Metsola, die Präsidentin des Europäischen Parlaments, betonte in ihrer Eröffnungsrede, dass der ungarische Vorsitz im Rat zu einem Zeitpunkt beginne, an dem die EU erhebliche Fortschritte erziele. Diese Fortschritte beinhalten die Unterstützung der Ukraine, die Verbesserung der Wettbewerbsfähigkeit Europas und den Aufbau eines stabileren und sichereren Kontinents. Sie hob hervor, dass das Parlament als Symbol der Demokratie fungiere, wo Rechtsstaatlichkeit und Meinungsfreiheit als unverzichtbar gelten. Metsola merkte an, dass, obwohl im Parlament nicht immer Einigkeit herrsche, stets ein respektvoller Dialog gefördert werde.

"Die Europäische Union steht vor der Notwendigkeit einer Veränderung," erklärte der ungarische Ministerpräsident Viktor Orbán. Er betonte, dass die ungarische Ratspräsidentschaft die Rolle eines Sprachrohrs und Antriebs für diesen Wandel übernehmen möchte. Orbán merkte an, dass die aktuelle Situation der EU deutlich ernster sei als im Jahr 2011, als Ungarn erstmals die Ratspräsidentschaft innehatte. Er hob die Herausforderungen hervor, darunter der Konflikt in der Ukraine, zunehmende Spannungen im Nahen Osten und Afrika, Migrationsprobleme, Bedrohungen für den Schengen-Raum sowie das Abnehmen der globalen Wettbewerbsfähigkeit Europas.

Orbán betonte, dass Ungarn während seiner turnusmäßigen EU-Ratspräsidentschaft als aufrichtiger und konstruktiver Vermittler auftreten werde. Dies gelte auch für die 52 offenen Gesetzgebungsverfahren, die noch abgeschlossen werden müssen. Außerdem sei das Land bereit, Gespräche mit dem Parlament aufzunehmen, um interinstitutionelle Verhandlungen zu führen.

He emphasized competitiveness as a key issue, noting that over the past twenty years, the EU's economic growth has been significantly lower than that of China and the USA, with the EU's share in global trade also declining. He identified energy prices as the main obstacle, stating, "By forgoing Russian energy sources, the EU has suffered substantial growth losses," Orbán remarked, cautioning that the green transition alone does not solve the problem. The move towards decarbonization has slowed productivity and resulted in job losses.

Regarding migration, Orbán stated that protecting Europeans from illegal immigration is impossible without external processing centers. He argued that the EU's asylum system is fundamentally flawed and claimed that illegal immigration has resulted in increased antisemitism, violence against women, and homophobia. Orbán proposed holding regular "Schengen summits" and advocated for Bulgaria and Romania to become full members of the Schengen Area by the end of the year.

In Bezug auf die Erweiterung drängte Herr Orbán auf eine schnellere Aufnahme der Westbalkanländer und hob hervor, dass es unmöglich sei, den Balkan zu stabilisieren, solange Serbien kein Mitglied werde.

Der Premierminister von Ungarn befürwortete die Schaffung einer europäischen Verteidigungsindustrie, die Förderung eines landwirtschaftsfreundlichen und wettbewerbsfähigen Agrarsektors sowie die Betonung der Bedeutung der Kohäsionspolitik der EU. Er erklärte, dass Kohäsionsfonds nicht als Wohltätigkeit oder Spenden betrachtet werden sollten, sondern als eine der bedeutendsten Investitionspolitiken innerhalb der EU, die für die Balance des Binnenmarktes unerlässlich sind.

Response from the President of the European Commission

In ihrer Antwort an den ungarischen Ministerpräsidenten Viktor Orbán stellte Ursula von der Leyen die Unterstützung der EU für Ungarn nach den jüngsten Überschwemmungen klar und hob drei Hauptthemen hervor: die Ukraine, die Wettbewerbsfähigkeit und die Migration. Sie äußerte Kritik an Ungarns Beziehung zu Russland und zeigte sich besorgt darüber, dass „ein bestimmter Mitgliedstaat“ weiterhin fossile Brennstoffe aus Russland beziehen wolle, obwohl die EU bestrebt sei, sich von solchen Abhängigkeiten zu lösen. Beim Thema Migration verurteilte sie die Entscheidung Ungarns, verurteilte Schmuggler freizulassen, und hinterfragte die Visapolitik des Landes, die es russischen Staatsbürgern ermöglicht, ohne zusätzliche Kontrollen in die EU zu reisen. Sie warnte, dass dies „Ungarn zu einem Sicherheitsrisiko macht, nicht nur für das Land selbst, sondern für alle Mitgliedstaaten“. Zudem hob sie das Potenzial Ungarns innerhalb der EU hervor und forderte das Land auf, sich für die europäische Einheit einzusetzen und nicht von den gemeinsamen Werten abzuweichen. (Die vollständige Rede finden Sie hier)

Statements from the parliamentary groups

In einer hitzigen Debatte im Parlament äußerte die Mehrheit der Redner scharfe Kritik am ungarischen Ministerpräsidenten. Sie bemängelten seine Bilanz seit der Übernahme der Ratspräsidentschaft und warfen ihm vor, Ungarn in ein sogenanntes hybrides Regime zu verwandeln. Zudem beschuldigten sie ihn, die ukrainischen Bemühungen im Kampf gegen die russische Aggression zu untergraben und sich mit den illiberalen Regierungen in Moskau und Peking zu verbünden. Viele Parlamentarier äußerten Besorgnis über die Missachtung der EU-Werte durch den ungarischen Ministerpräsidenten und machten auf die Vorwürfe umfangreicher Korruption in Ungarn aufmerksam. Zahlreiche Abgeordnete bekundeten ihre Solidarität mit den Bürgern Ungarns, die unter den Einschränkungen der Unabhängigkeit der Justiz, der Pressefreiheit und der Zivilgesellschaft durch seine Regierungsführung leiden. Mehrere Redner betonten, dass es ein Fehler gewesen sei, Ungarn die rotierende Ratspräsidentschaft zu übertragen, und forderten, dass Ungarns Stimmrechte im Rat gemäß Artikel 7 des EU-Vertrags vorübergehend ausgesetzt werden sollten.

Several lawmakers disagreed, praising the Hungarian government for its stance on migration policy and its emphasis on competitiveness. They commended Hungary as a protector of traditional values while also criticizing the green transition and what they described as cumbersome EU regulations that they claimed were damaging Europe's economy.

The recording of the debate can be accessed here.

Contact Information:

Eszter Zalan

Armin Wisdorff

Thilo Kunzemann

Maren Häussermann

Additional Details

Reference

Share this Page:

News

The European Parliament in Your Country

Resources

The President of the European Parliament

European Parliament

EP on Social Media

Information Links


Discover more from Automobilnews News - The first AI News Portal world wide

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

SUBSCRIBE FOR FREE

Advertisement
Moto GP14 mins ago

From Despair to Renewal: Jack Miller’s Emotional Journey to Securing a 2025 MotoGP Lifeline with Pramac

Business25 mins ago

China’s Wind-Turbine Giants Pledge to End Price War in a Bid for Industry ‘Self-Discipline’ and Sustainable Growth

Moto GP45 mins ago

Jorge Lorenzo Reflects on Brutal 2015 Season and Rivalry with Valentino Rossi: A Tale of Respect Amid Controversy

Business55 mins ago

Alibaba’s New Strategy: Safeguarding Sellers from Price Wars and Ineffective Involution on Singles’ Day

Moto GP1 hour ago

Fabio di Giannantonio to Undergo Shoulder Surgery, Missing Final Rounds of 2024 MotoGP Season

Business1 hour ago

Hong Kong Mortgage Adjustment Boosts Property Market Optimism: A Potential Surge in Home Buying Tempered by Inventory Glut

China1 hour ago

Deer Diplomacy: Taiwan Proposes Peace Offering of Sika Deer to Mainland China Amid Tensions

Moto GP2 hours ago

Pedro Acosta Stirs the Pot at Phillip Island: Queries Ducati’s Role in MotoGP Title Chase

Business2 hours ago

Poman Lo: Weaving Sustainability into Hospitality – The Untold Story of Regal Hotels’ iClub Brand Success

China2 hours ago

China’s Police Chief Steps into Economic Arena Amid Growth Target Concerns

Moto GP5 hours ago

Fabio di Giannantonio to Undergo Surgery, Miss Final Rounds of 2024 MotoGP Season

Moto GP6 hours ago

Pedro Acosta Stirs the Pot: Will Ducati Shape the MotoGP Championship Battle?

Moto GP6 hours ago

Acosta’s Provocative Query: Can Ducati Sway the MotoGP Title Race Between Martin and Bagnaia?

Cars & Concepts6 hours ago

BMW CEO Calls for Reevaluation of EU’s 2035 Gas-Engine Ban to Mitigate Reliance on Chinese Batteries

Cars & Concepts6 hours ago

Charging Ahead or Falling Flat? A State-by-State Analysis of the US EV Charging Infrastructure

Sports11 hours ago

Rev Up for the 2024 F1 United States Grand Prix: Live Viewing Guide, Schedule, and Free Streaming Options

Sports11 hours ago

Christian Horner’s Promise: Liam Lawson Secures 2024 F1 Seat Following Stellar Debut

Sports12 hours ago

Liam Lawson Opens Up About Red Bull’s ‘Cutthroat’ Culture and Early Morning Marko Calls

Politics3 months ago

News Outlet Clears Sacked Welsh Minister in Leak Scandal Amidst Ongoing Political Turmoil

Moto GP5 months ago

Enea Bastianini’s Bold Stand Against MotoGP Penalties Sparks Debate: A Dive into the Controversial Catalan GP Decision

Sports5 months ago

Leclerc Conquers Monaco: Home Victory Breaks Personal Curse and Delivers Emotional Triumph

Moto GP5 months ago

Aleix Espargaro’s Valiant Battle in Catalunya: A Lion’s Heart Against Marc Marquez’s Precision

Moto GP5 months ago

Raul Fernandez Grapples with Rear Tyre Woes Despite Strong Performance at Catalunya MotoGP

Sports5 months ago

Verstappen Identifies Sole Positive Amidst Red Bull’s Monaco Struggles: A Weekend to Reflect and Improve

Moto GP5 months ago

Joan Mir’s Tough Ride in Catalunya: Honda’s New Engine Configuration Fails to Impress

Sports5 months ago

Leclerc Triumphs at Home: 2024 Monaco Grand Prix Round 8 Victory and Highlights

Sports5 months ago

Leclerc’s Monaco Triumph Cuts Verstappen’s Lead: F1 Championship Standings Shakeup After 2024 Monaco GP

Sports5 months ago

Perez Shaken and Surprised: Calls for Penalty After Dramatic Monaco Crash with Magnussen

Sports5 months ago

Gasly Condemns Ocon’s Aggressive Move in Monaco Clash: Team Harmony and Future Strategies at Stake

Business5 months ago

Driving Success: Mastering the Fast Lane of Vehicle Manufacturing, Automotive Sales, and Aftermarket Services

Mobility Report5 months ago

**”SkyDrive’s Ascent: Suzuki Propels Japan’s Leading eVTOL Hope into the Global Air Mobility Arena”**

Cars & Concepts3 months ago

Chevrolet Unleashes American Powerhouse: The 2025 Corvette ZR1 with Over 1,000 HP

Cars & Concepts5 months ago

Porsche 911 Goes Hybrid: Iconic Sports Car’s Historic Leap Towards Electrification Revealed on May 28

Business5 months ago

Shifting Gears for Success: Exploring the Future of the Automobile Industry through Vehicle Manufacturing, Sales, and Advanced Technologies

Cars & Concepts5 months ago

Seat Leon (2024): Die Evolution des Spanischen Bestsellers – Neue Technik, Bewährtes Design

AI5 months ago

Revolutionizing the Future: How Leading AI Innovations Like DaVinci-AI.de and AI-AllCreator.com Are Redefining Industries

V12 AI REVOLUTION COMMING SOON !

Get ready for a groundbreaking shift in the world of artificial intelligence as the V12 AI Revolution is on the horizon

SPORT NEWS

Business NEWS

Advertisement

POLITCS NEWS

Chatten Sie mit uns

Hallo! Wie kann ich Ihnen helfen?

Discover more from Automobilnews News - The first AI News Portal world wide

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

×